W związku z posługiwaniem się przez obywateli polskich dowodami osobistymi, które zostały zgłoszone jako utracone, a potem odnalezione, informuje się co następuje:
Dowód osobisty zgłoszony jako utracony jest nieodwracalnie unieważniony w Rejestrze Dowodów Osobistych do którego dostęp regulują przepisy ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, poza tym informacja o utracie i unieważnieniu dowodu jest niezwłocznie przekazywana do Systemu Informacyjnego Schengen, a także wykazu unieważnionych dowodów osobistych. Posługiwanie się dowodem osobistym zgłoszonym jako utracony może więc powodować negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic lub dokonywania czynności prawnych na podstawie tego dokumentu. Dowód osobisty unieważniony w systemie na skutek zgłoszenia utraty nie nosi fizycznych znamion unieważnienia (odcięcie rogu) przez co sprawiać może wrażenie dokumentu ważnego, niemniej dokument ten nie służy już do potwierdzenia tożsamości i przekraczania granic państw o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy o dowodach osobistych. Unieważnionym dowodem osobistym nie można się w żadnym przypadku posługiwać.
Równocześnie przypomina się, że w przypadku zagubienia dowodu osobistego należy niezwłocznie zgłosić ten fakt do organu gminy- natychmiastowe unieważnienie dokumentu tożsamości uniemożliwi znalazcy bezprawne posługiwanie się danymi zawartymi w tym dokumencie.
29 lutego 2016